چرا کاهش وزن بعد از 40 سالگی سخت تر می شود؟

۱۴۰۰/۱۲/۲۸

به گفته متخصصان، افزایش وزن معمولاً بعد از دهه 30 و 40 سالگی به دلایل زیادی مانند تحلیل رفتن عضلات و عدم فعالیت بدنی ظاهر می شود.

برخی از دلایلی را که می تواند بر روند کاهش وزن در میانسالی تأثیر منفی بگذارد به شرح زیر است:

زوال عضلات

از آنجایی که ماهیچه های بدن انسان کالری می سوزانند، هر زوالی که تجربه می کنید اثربخشی آن را در بدن کاهش می دهد و در نتیجه باعث افزایش مقدار کالری هایی می شود، که سوزانده نمی شوند و منجر به افزایش وزن می شود. بنابراین، پس از یک سن خاص، اگر فرد بر میزان کالری دریافتی در یک روز نظارت نداشته باشد، شانس بیشتری برای افزایش وزن وجود دارد.

عدم فعالیت بدنی

فعالیت بدنی کمتر نیز به افزایش وزن کمک می کند. هرچه کالری کمتری سوزانده شود، وزن بدن انسان بیشتر می شود. علاوه بر این، افراد پس از 35 سالگی از نظر روانی به عدم انجام کار فیزیکی کافی عادت می کنند که به افزایش وزن آنها کمک می کند.

استرس

استرس همچنین یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش وزن بدن در دوران میانسالی است. با افزایش سن، خستگی فرد ممکن است افزایش یابد و بر چابکی او تأثیر بگذارد و او را کم تحرک کند.

چگونه در چهل سالگی وزن کم کنیم؟

مراقب کالری های مصرفی خود در بالای 30 سالگی باشید. شما باید کالری را کاهش دهید و بیشتر روی خوردن فیبر و غذاهای غنی از آنتی اکسیدان تمرکز کنید. کارشناسان می گویند کلید داشتن بدن سالم در دانستن این که چه بخوریم و چه زمانی بخوریم نهفته است.

کارشناسان نکات زیر را برای جلوگیری از افزایش وزن در دهه چهل توصیه می کنند:
گرسنگی صبحگاهی خود را با غذاهای فرآوری شده ناسالم رفع نکنید.

صبحانه سالم بخورید.

نوشیدن حداقل ۷ تا ۸ لیوان آب در روز را فراموش نکنید.

بین وعده های اصلی، غذای کوچک بخورید.

شب‌ها وعده‌های غذایی سنگین نخورید.

قهوه، چای، نوشابه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زای شیرین شده با قند زیاد مصرف نکنید.

ورزش کنید.
..