کاهش وزن چگونه باعث ریزش مو می شود؟

۱۴۰۰/۹/۲۰

در برخی موارد، کاهش وزن می تواند منجر به ریزش مو شود، زیرا کاهش وزن سریع می تواند منجر به کمبود مواد مغذی، استرس و تغییرات هورمونی شود و منجر به ریزش مو شود. اما همه افراد دچار ریزش مو، پس از کاهش وزن نمی شوند دلیل آن چیست؟ ریزش مو در هنگام کاهش وزن معمولاً به دلیل کمبود مواد مغذی ناشی از کاهش وزن سریع و ناگهانی رخ می دهد.

رژیم های غذایی محدود با ریزش موی شدید مرتبط است که علت ریزش موی گسترده در پوست سر است. این می تواند تا سه ماه پس از کاهش وزن سریع اتفاق بیفتد و می تواند تا 6 ماه ادامه یابد.

مهمترین دلایل ریزش مو پس از کاهش وزن به شرح زیر است:

رژیم غذایی سخت

محققان ارتباطی بین رژیم غذایی سخت و ریزش مو پیدا کرده اند. درست مانند بدن شما، موهای شما نیز برای رشد و سالم ماندن به کالری و مواد مغذی کافی نیاز دارند. بنابراین، هنگامی که بدن شما آنچه را که نیاز دارد دریافت نمی کند، ریزش مو می تواند به عنوان یک عارضه جانبی رخ دهد.

محدودیت کالری، کمبود مواد مغذی و استرس در افرادی که از رژیم‌های غذایی سخت پیروی می‌کنند، رایج است که با ریزش مو نیز مرتبط است.

مطالعه ای در سال 2015 روی 180 زن نشان داد که شایع ترین علت ریزش مو کمبود آهن و استرس است. در هشت مورد، رژیم های غذایی سخت نیز مقصر بودند.



رژیم غذایی کم پروتئین

آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین هستند و برای رشد مو ضروری هستند. اسیدهای آمینه برای تولید کراتین، که پروتئین ساختاری اولیه مو است، ضروری هستند.

هنگامی که بدن شما پروتئین کافی دریافت نمی کند، که به آن سوء تغذیه پروتئین نیز گفته می شود، می تواند منجر به ریزش مو شود. بنابراین، اگر رژیم کم کالری شما حاوی پروتئین کافی نباشد، ممکن است دچار ریزش مو شوید.

جراحی لاغری
به معنای کاهش وزن سریع است که ممکن است باعث کمبود ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی شود و این ممکن است منجر به ریزش مو شود.

در یک مطالعه در سال 2018 روی 50 نفر که تحت عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی قرار گرفتند، یک روش جراحی که بخش بزرگی از معده را برمی‌دارد، 56 درصد از افراد، بیشتر زنان، متوجه ریزش مو شدند. اکثر شرکت کنندگانی که موهای خود را از دست داده بودند، قبل و بعد از عمل جراحی، سطوح پایین روی و ویتامین B12 داشتند.



چگونه از ریزش مو هنگام کاهش وزن جلوگیری کنیم

همانطور که قبلا ذکر شد، ریزش مو می تواند به دلیل کمبود شدید تغذیه ای ناشی از کاهش وزن سریع باشد. بنابراین، برای شما مهم است که به جای یک رژیم غذایی سخت و محدود برای کاهش وزن، از یک رژیم غذایی سالم و پایدار پیروی کنید.

نه تنها این، رژیم های سخت برای سلامت روان نیز مضر هستند و با بازیابی وزن همراه هستند. برای جلوگیری از هرگونه کمبود تغذیه ای و ریزش مو، به جای رژیم های سنتی، یک رژیم غذایی متعادل را انتخاب کنید.

اگر تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می گیرید، حتما سطح ویتامین B12، آهن و روی توصیه شده توسط پزشک را حفظ کنید. این می تواند به جلوگیری از ریزش مو بعد از جراحی کمک کند.
..